Repertoire en artistiek eigendom

Wie kennis heeft van de kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw weet dat het hergebruiken van beelden niet ongebruikelijk is. Herneming is immers van alle tijden, en alle kunsten: schilders, muzikanten, theatermakers, dansers, allen zochten ze een omgang met de artistieke canon. Ze kopieerden, approprieerden of maakten hedendaagse adaptaties van canonieke werken. Maar door steeds striktere copy-rightregelgeving worden kunstenaars die openlijk putten uit het werk van anderen van plagiaat beschuldigd. Tegelijkertijd bestaat er in sommige kunstvormen – met name de klassieke muziek – een dusdanig ontzag voor de artistieke canon, dat het publiek wars is van elke vorm van experiment of vernieuwing. Die spanning tussen creativiteit, artistiek of intellectueel eigendom en de canon, staat centraal in dit dossier.

← Terug naar overzicht

Wat is een origineel beeld? Bearer of meaning - Maker of meaning

Karin Hanssen

Wie de laatste eeuwen van de kunstgeschiedenis heeft gevolgd, weet dat het hergebruiken van beelden niet ongebruikelijk is. In de kunstgeschiedenis vinden we tal van voorbeelden van hernemingen.

Lees dit artikel →

Het uur van de aap. De rol van spanning, traditie en repertoire in de toneelschool

Clara van de Broek, Sara De Roo & Jan Joris Lamers

De acteeropleiding aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bevindt zich momenteel in een overgang. De nieuwe coördinatoren grijpen deze kans aan om de acteeropleiding te herdenken.

Lees dit artikel →

Verdeelde dans. Choreografisch auteursrecht en de spanning tussen ideologie en praktijk

Timmy De Laet

Toen popster Beyoncé Knowles achteloos een fragment uit de bekende choreografie Rosas danst Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker in een videoclip kopieerde, stond de danswereld in rep en roer. Ook in de hedendaagse dans verhit de vraag naar artistiek eigendom de gemoederen.

Lees dit artikel →

Visuele verwantschappen. Elective Affinities

Jasper Rigole en Nele Wynants

In een tijdelijke werkplaats maken twee kunstenaars met behulp van een kopieerapparaat en een stapel kranten voortdurend nieuwe beeldensembles. Dit is het uitgangspunt van Elective Affinities, een meerjarig project van Jasper Rigole en Egon Van Herreweghe.

Lees dit artikel →

Op zoek naar de verloren authenticiteit. Ironie, nostalgie en rouw in DWW speelt DWW

Wannes Gyselinck

In de voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel doen twee generaties acteurs van De Warme Winkel een poging om Café Müller van Pina Bausch te dansen, bijna veertig jaar na de originele opvoering.

Lees dit artikel →

‘A whole lot of dead copycats’. Artistiek eigendom in jazz

Matthias Heyman

De grens van intellectueel eigendom in jazz is erg fluïde, en valt bijzonder moeilijk te reguleren. Matthias Heyman geeft een blik op enkele facetten van artistiek eigendom in jazz.

Lees dit artikel →

Auteursrechten in de kunsten. Een wettelijk kader in voortdurende ontwikkeling

Ellen Loots

Auteursrecht in het domein van de kunsten is een heikele kwestie. Ellen Loots schetst de complexiteit van de huidige wettelijke stelsels en de gespannen verhouding tussen morele rechten en auteursrechten in relatie tot de dynamiek van de creatieve industrie.

Lees dit artikel →

Authors' rights in the creative economy. Perpetually a work in progress

Ellen Loots

Authors’ rights in the context of the arts is a thorny ques­tion. Ellen Loots outlines the complexity of existing legal systems and the tense relationship between moral rights and authors’ rights in relation to the dynamics of the crea­tive industry.

Lees dit artikel →