← Terug naar overzicht

Oktober 2024

We doen wat er van ons verwacht wordt met veel discipline. En tussen de hectiek en de stress door, dient zich een andere behoefte aan: de behoefte aan rust, vakantie, aan tijd voor contemplatie en rustige reflectie wellicht, of zelfs nietsdoen, stilstaan, om te verwijlen. De verlangde transitie komt niet makkelijk, het is hard werken om los te laten, om te remmen, om uit onze routine te raken door te vertragen en te ont-disciplineren. We hopen dat je deze editie van FORUM+ op zult pakken om te lezen als gelegenheid, als ruimte, als interventie, of oponthoud. Neem er alsjeblieft ruim de tijd voor. Noteer de verrassingen, de onderbrekingen en de uitnodiging om onscherpte toe te laten, laat het lezen ook underwhelming zijn, en doe er idioot lang over. Met het lezen van FORUM+ wensen we jullie een enorme vertraging toe.

Anton Cotteleer, Orange, 1980-2024.

Editoriaal

Vertragen

Henny Dörr

Beste lezer, Het editoriaal voor deze oktobereditie van FORUM+ schrijf ik reeds halverwege juli, het academisch jaar net afgesloten, met laatste examens, laatste bijeenkomsten van docententeams en …

Lees dit artikel →

Reflectie als onderbreking. Elf gedachten over artistiek onderzoek als verstorende praktijk

Paul Craenen

Artistiek onderzoek in muziek berust vaak op een combinatie van denken en experimenteren in de muzikale actie en reflecteren op deze ervaringen buiten de muzikale tijd. De manier waarop reflectie in …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

Ruimte voor transdisciplinariteit. Een plek voor niet-artistieke onderzoekers binnen het ecosysteem van een kunsthogeschool

Kristof Timmerman

Wanneer verschillende disciplines naast elkaar bestaan in eenzelfde oeuvre of werking spreken we van een “multidisciplinaire” praktijk. Daarnaast zijn er ook artistieke praktijken die over de grenzen …

Lees dit artikel →

I'm sorry I made you feel that way. Empathie en welzijn verkennen via virtuele lichamen en generatieve AI

Frederik De Bleser, Martina Menegon, Lieven Menschaert

De interactieve installatie “I’m sorry I made you feel that way”exploreert het intieme verband tussen een virtueel lichaam en lichamelijk welzijn door biometrische gegevens te koppelen aan een …

Lees dit artikel →

Dialoog

SOOT. WE GROW MUSIC!

Paul Abbott

Lees dit artikel →

Pad – portal – plaats. Over het virtuele model als performatieve ruimte

Maarten Overdijk

In de ontwerpstudio Spatial Narratives verkennen ruimtelijk ontwerpers en game-ontwikkelaars aan HKU de werking van het immersieve virtuele model in ruimtelijk ontwerp. Dit virtuele model is een …

Lees dit artikel →

Onderzoeksmethoden in de kunsten

Situeren, sensitiveren, speculeren. Artistieke strategieën in de transdisciplinaire context van ON the LINE

Veerle Spronck

De samenleving staat voor ingrijpende maatschappelijke veranderingen die een transdisciplinaire aanpak vereisen. De kunsten worden steeds vaker gezien als essentieel in deze complexe vraagstukken. …

Lees dit artikel →

Artistieke bijdrage

(RE)REGISTERED

Anton Cotteleer

In deze ruimte van FORUM+ deel ik mijn eerste artistieke resultaten na afloop van mijn doctoraatsproject Een onscherp aftasten.[^ Een onscherp aftasten, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten / …

Lees dit artikel →

Hoe benader en benut je bescheiden landschappen? Methodes uit het artistieke onderzoeksproject Land-shapes, Sooth-scapes

Linde Ex

Door artistieke verkenningen van kwelders in Engeland, Schotland en Nederland ontwikkelde Linde Ex de concepten “Land-shapes” en “Sooth-scapes” als manieren om deze vaak als onbeduidend beschouwde …

Lees dit artikel →

Acta est fabula, plaudite! Vreemd gedrag als onderzoekswijze - Je vreemd gedragen als levenswijze

Bert Willems

In dit essay worden enkele gedachten bij elkaar gebracht over de rol van performance als manier om in contact te komen met de werkelijkheid. Zelfs als ficties bestaan ​​deze performatieve acties in …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem Dialoog

Kunstenaars denken (met of zonder academisering)

Klaas Tindemans

In een tekst uit 2010, lang geleden dus in termen van onderwijs- en onderzoeksbeleid, beschreef cultuurfilosoof Dieter Lesage misvattingen over onderzoek in de kunsten. Dat onderzoek kon sinds enkele …

Lees dit artikel →