← Terug naar overzicht

Oktober 2023

Dit oktobernummer van FORUM+ verzamelt bijdragen over de kunstschool als ecosysteem in de 21e eeuw. Hoe ziet de kunstschool van de 21e eeuw eruit? Wat blijft er over van de oorspronkelijke missie van conservatoria en academies, na de vele institutionele hervormingen en de introductie van onderzoek in de kunsten? En welke uitdagingen brengt de toekomst? Dit zijn enkele van de vragen die centraal staat in het nieuwe dossier "De kunstschool als ecosysteem".

Yorgos Maraziotis, Untitled (Can you ever?), 2023, Installation view at the Royal Academy of Fine Arts Antwerp. Photo by WeDocumentArt.

De kunstschool als ecosysteem Editoriaal

De kunstschool in transitie

Kevin Voets

Indiendeadlines en publicatierichtlijnen In september 1993 hield Michaël Scheck, toenmalig directeur van het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen, Forum boven de doopvont. Tweemaandelijks …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem Artistieke bijdrage

The sympoiesis garden

Eline De Clercq

Deze editie van FORUM+ herbergt een poster tussen haar pagina's. Het is een kaart van The sympoiesis garden , een project waar velen aan meewerken. Flarden langs een pad laten de lezer toe het …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

What’s in a name? Kunstenaarschap en leraarschap: een verleiding tot het midden

Ann Saelens

Vandaag leiden kunstscholen ook onze kunstdocenten op. Ann Saelens en Tanja Oostvogels, allebei theaterdocent en actrice, voeren samen onderzoek aan het KASK & Conservatorium (HOGENT) naar de rol …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

Teaching artists professionaliseren via procesdrama. Een experiment aan de hand van een community of practice met alumni van de kunsthogeschool

Bob Selderslaghs

Levenslang leren en professionalisering zijn anno 2023 niet meer weg te denken uit het vocabularium van het hoger onderwijs. Maar welke vorm kan dit aannemen voor alumni van de kunsthogeschool? Bob …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

Enkele gedachten over de Hogeschool voor de Kunsten*

Johan Pas

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

De academische carrière van de rupsband. Middelen voor voortbeweging – Betekenis van vooruitgang

Bert Willems

Als we het hebben over de vormen van onderzoek die relevant zijn in het hoger kunstonderwijs, kunnen we metaforisch verschillende manieren van voortgang gebruiken. In dat opzicht springt voor Bert …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

Foerageren als een artistieke tegenstrategie

Frederiek Bennema

Frederiek Bennema introduceert foerageren als een strategie voor leren en onderzoeken binnen het hoger kunstonderwijs; en als een praktijk en een houding gericht op ecologisch denken, zorg en …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

Als een vis op het droge. Van artistiek extractivisme naar oceanische gronding

Joeri Verbesselt

Tijdens zijn onderzoeksverblijf eind 2020 op het kleine eiland Pongso no Tao in de Stille Oceaan maakte Joeri Verbesselt een existentiële crisis door over zijn jonge audiovisuele kunstenaarschap. Die …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

C’est aux fruits qu’on connaît l’arbre. Het Belgische muziekonderwijs tijdens het civilising offensive van de belle époque

Jeroen Billiet

In volle eerste schoolstrijd en onder invloed van het liberale civilising offensive bouwde België aan het begin van de belle époque zijn artistieke onderwijs uit tot een succesvol ecosysteem. Met een …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

De academie als mythisch landschap

Yorgos Maraziotis

Yorgos Maraziotis’ artistiek onderzoek Mythical Truths komt voort uit zijn noodzaak om het schoolmodel te bekijken als een pedagogisch en cultureel ecosysteem waarbinnen zijn visie op beeldhouwen en …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem

FAST45 - Futures arts school trends 2045

Koenraad Hinnekint

In 2045 zal de wereld er heel anders uitzien. Hoewel we deze toekomst niet kunnen voorspellen, kunnen we haar wel vormgeven. Maar hoe kunnen we ons vandaag voorbereiden op het hoger kunstonderwijs in …

Lees dit artikel →

De kunstschool als ecosysteem Recensie

De dood van de universiteit volgens Peter Fleming

Kevin Voets

Peter Fleming, Dark Academia: How Universities Die , Pluto Press, 224 p. ISBN 9780745341064 Onrustwekkende verhalen uit de universiteit komen steeds vaker in de actualiteit. In mei stapte het …

Lees dit artikel →